الـف سـی آر ام
مدیریت ارتباط با مشتریان ابری
وفاداری مشتری

وفاداری مشتری و 7 نکته ساده CRM برای افزایش آن

فهرست مطلب
موضوعات این مقاله

یکی از مهمترین عوامل در کسب و کار احساس رضایت مشتری از آنچه که شرکت می تواند به آنها ارائه دهد می باشد. هر چقدر این احساس بیشتر باشد وفاداری مشتری شما بیشتر خواهد بود. در صورتی که وفاداری مشتری به درستی انجام شده باشد و مشتری چنین حسی نسبت به کسب و کار شما داشته باشد. حتی اگر رقیبان شما دقیقا همان چیزهایی را که شما ارائه می دهید و یا حتی اندکی بیشتر مشتریان ترجیح می دهند خرید را از شما انجام دهند.

سیستم CRM چیست ؟

اجازه بدهید دوباره به مفهوم سیستم سی آر ام بپردازیم. ‏crm مجموعه ای از استراتژی های مختلفی است که می تواند برای بهبود روابط بین مشتریان و شرکت یا سازمان شما استفاده شود.

ابزارها و استراتژی های مختلفی وجود دارد که می توانید با انجام آنها اعتماد و حس مشتریان را نسبت به کسب و کار خود را بهتر کنید. همیشه به یاد داشته باشید که هر چقدر بیشتر بتوانید یک رابطه پایدار با مشتریان خود ایجاد کنید آنها بیشتر به شما وفادار خواهند ماند و در اصطلاح وفاداری مشتری بیشتری خواهید داشت.

در نرم افزار crm یا همان نرم افزار ارتباط با مشتری می توانید تمام مراحلی را که با مشتریان انجام میدهید پیگیری کنید. بین بدان معنی است که شما می توانید تمام تعاملات خود را با آنها پیگیری کنید هرچقدر که فرآیند آسان تر و کارآمد تر باشد کسب و کار شما سودآورتر خواهد بود.

چرا CRM‌ برای کسب و کارها و وفاداری مشتری مهم است ؟

در بالا اشاره کردیم که نرم افزار سی آر ام می تواند در کمک به کسب و کارها برای بهبود روابط خود با مشتریان بسیار مفید باشد. حفظ مشتری نیز یک مزیت قطعی در سیستم سی آر ام خواهد بود. هرچقدر مشتریان بیشتری به کسب و کار وفادار بمانند احتمال کسب درآمد مورد نظرشان بیشتر می شود.

نرم افزار ارتباط با مشتری یا همان نرم افزار سیار معمولاً از یک رابط کاربری ساده باید تشکیل شده باشد و هر چقدر پیچیدگی در نرم افزار سی آر ام یا همان نرم افزار ارتباط با مشتری وجود داشته باشد باعث کندتر شدن فرایند فروش در کسب و کار شما می شود.

در اینجا به بررسی چند نکته در رابطه با نرم افزار crm می پردازیم که می تواند کسب و کار شما را بهبود بخشد. خیلی از سازمان‌ها وجود دارند که هزینه زیادی را برای سیستم‌های سی ار ام صرف می‌کند و به علت پیچیدگی و سخت بودن نحوه کار با آن بعد از مدتی سی آر ام باعث عدم پیشرفت کسب و کار میشود و نرم افزار کاملاً از کسب و کار حذف می‌شود.

ردیابی رفتار مشتری از طریق چرخه فروش

هرچقدر رفتار مشتریان را بهتر بشناسید می توانید در زمانهای معین و مشخص به مشتریانتان فروش بیشتری انجام دهید. به طور مثال عموما در هنگام تابستان فروش محصولات سرمایشی بیشتر صورت می گیرد و در هنگام زمستان محصولات گرمایشی. پس بنابراین مشتریان در تابستان به دنبال بخاری و یا شوفاژ نمی باشد. مثال دیگر در لوازم و تحریر که قبل از مهر ماه و شروع مدارس فروش زیادی دارد.

در هر کسب و کاری شناسایی رفتار مشتری و موقعیت‌های فروش نکته بسیار مهم در آغاز فرآیند وفاداری مشتری می باشد. شما می توانید چرخه فروش خود را در نرم افزار ارتباط با مشتری ابری الف ایجاد کنید و طبق مراحل تبدیل سرنخ به مشتری نهایی قسمت های قوت و ضعف خود را شناسایی کنید.

به یاد داشته باشید که سی آر ام یک سیستم مستقل نیست

این یکی از اشتباهاتی است که اکثر افراد مرتکب می شوند. معمولاً تصور می‌شود که با تهیه یک نرم افزار crm تمامی نیاز های آنها پاسخ داده می شود و کار دیگری نیاز نیست انجام دهند. این تصور درست نیست. استفاده از نرم افزار crm می تواند خیلی مفید باشد ولی حتماً تمام پرسنل و فرآیندهای کسب و کار باید هماهنگ و همگام با نرم افزار crm پیشروی کند. استفاده از سی آر ام در کنار نرم افزارها و یا برنامه های کاربردی دیگر که می تواند برای بخش‌های دیگر حیاتی باشد توصیه می شود. به طور مثال امروزه داشتن یک وبسایت جزو یکی از ملزومات هر کسب و کاری میباشد. نرم افزار ارتباط با مشتری یا همان نرم افزار crm می تواند در کنار نرم افزار وب سایت شما به فعالیت ادامه دهد و هر یک وظیفه جداگانه‌ای در کسب و کار شما دارد.

همیشه هماهنگ باشید

این یکی از مهمترین چیز هاست. در صورتی که وظایف برای پرسنل مشخص شوند ولی پرسنل تمایلی نداشته باشند در آن نرم افزار ارتباط با مشتری فعالیتی انجام دهند وظایف به هیچ دردی نخواهد خورد. یا در مورد دیگر پرسنل فراموش کنند یا تمایل نداشته باشند که اطلاعات مشتری را در نرم‌افزار سی ار ام تکمیل نمایند و مواردی از این قبیل. در نرم افزار ارتباط با مشتری ابری الف میتوانید تمامی جلسات خود را اعم از جلسات درون سازمانی و یا با مشتریانتان ثبت نمایید و از طریق وب سرویس پیامکی الف اس ام اس افراد حاضر در جلسه را باخبر کنید. همچنین می توانید این عملیات را درون خود نرم افزار و یا از طریق ایمیل اطلاع رسانی کنید. اما تجربه ثابت کرده است که اکثر افراد از استفاده وب سرویس پیامکی رضایت بیشتری دارند. این یکی از موارد هماهنگ بودن کسب و کار با نرم افزار می باشد در صورتی که نرم افزار ارتباط با مشتری مورد نظر شما از این مورد استفاده نمی کند حتماً استفاده از آن بسیار سخت خواهد بود.

همیشه به روز باشید

اطلاعاتی که در بانک اطلاعاتی نرم افزار crm وجود دارد باید همیشه به روز شوند. ممکن است یکی از مشتریان شما خیلی وقت است که فرم کسب و کار خود را عوض کرده باشد و یا به فعالیت دیگری مشغول باشد و شما از آن آگاه نباشید. اگر همه کارکنان شما برای استفاده از سیستم نرم افزار ارتباط با مشتری آموزش دیده باشند کمک خواهند کرد. یکی دیگر از نکات مفید در نرم افزار ارتباط با مشتریان گرفتن یک مشاور نرم افزاری است که بتواند عملیات ها و فرآیندهای سی آر ام را پیگیری کند.
همواره به یاد داشته باشید که نرم افزار ارتباط با مشتریان یا همان نرم افزار crm تنها زمانی خوب خواهد بود که داده هایی که در آنجا ذخیره می کنید نیز خوب باشد. برخی از کارهایی که می‌توان انجام داد به شرح زیر است:

  • داده های تکراری را حذف کنید
  • جزئیات مشتریان را به روز نمایید
  • راه های ارتباطی تان با مشتریان را مشخص کنید (پیامک ایمیل شبکه های اجتماعی)

استفاده از نرم افزار در تلفن همراه

در حالی که برخی از افراد هنوز از لپ تاپ و رایانه شخصی خود برای جستجوی داده ها استفاده می کند برخی از مردم از طریق تلفن همراه خود این عملیات را انجام می دهد. بنابراین ساززگار بودن در حالت موبایل نرم افزار ارتباط با مشتری بسیار مهم است. اینکار باعث افزایش سرعت و سهولت کار با نرم افزار ارتباط با مشتریان یا همان نرم افزار crm می‌شود.
همیشه می توانید سیستم خود را پیشرفته تر کنید

اگر همه چیز طبق اصول و روال پیش می‌رود و تمامی فرآیندهای شما در نرم افزار ارتباط با مشتریان پیاده سازی شده است و کسب و کارتان در حال پیشرفت می باشد همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که ارتباط با مشتریان اگر در حال حاضر مناسب است می‌تواند خیلی بهتر از وضع موجود باشد. اگر می بینید که مواردی وجود دارد که باید آنها را بهبود بخشید فوراً روی آنها تمرکز کنید. ویژگی هایی را ارائه دهید که مشتریان یا شرکای تجاری شما ممکن است بخواهند در سیستم ارتباط با مشتریان مشاهده کنند.

نتیجه گیری وفاداری مشتری

سیستم نرم افزار ارتباط با مشتریان یا همان نرم افزار crm که در حال حاضر ممکن است داشته باشید همیشه قابل بهبود و پیشرفت می باشد. اگر هنوز نرم افزار ارتباط با مشتریان یا همان نرم افزار crm ندارید اکنون زمان حال است که کسب و کارتان را پیشرفت دهید و تمامی فرآیندهای تان را پیشرفته کنید. مشاوران ما همیشه آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. همچنین همیشه به یاد داشته باشید که با استفاده از نرم افزار ارتباط با مشتریان یا همان نرم افزار سی آر ام می توانید وفاداری مشتری خود را از روش هایی که در بالا ذکر شد افزایش دهید.

دریافت مشاوره سریع
ما را دنبال کنید !
آخرین مطالب بلاگ