الـف سـی آر ام
مدیریت ارتباط با مشتریان ابری
دسته بندی مشتریان

دسته بندی مشتریان

فهرست مطلب
موضوعات این مقاله

به طور کلی نمی توان یک فرمول یکسان برای تعامل با تمام مشتریان کسب و کارتان پیدا کنید! به طور مثال ممکن است شما یک مشتری داشته باشید که خصوصیات اخلاقی متفاوتی نسبت به یک مشتری وفادار شما دارد. شما نمی توانید رفتاری که با مشتری وفادار خود دارید با مشتریان دارای خلق و خوی متفاوت پیاده سازی کنید. در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل دسته بندی مشتریان و انواع مشتریان در نرم افزار ارتباط با مشتری ابری الف آموزش دهیم.

چرا باید مشتریان را دسته بندی کنیم؟

دسته بندی مشتری می تواند هدف های بازاریابی شما را بهبود بخشد و نیازهای آنها را مشخص کند. اگر دسته بندی مشتریان تان را مشخص نکنید قادر نخواهید بود برنامه مناسبی برای بازاریابی مشتریان موردنظرتان ایجاد کنید.

همچنین در لیست دسته بندی مشتری می توانید بر روی دسته بندی که بیشترین سودآوری را برای کسب و کار شما به همراه دارد تمرکز نمایید. این دسته بندی از مشتریان می توانند شامل مشتریانی که به محصولات شما علاقه مند هستند و یا مشتریان قدیمی که برای خرید دوباره به شما رجوع می کنند باشد. دقت داشته باشید که اگر در خرید اول مشتری تمامی کسب و کار شما هماهنگ باشد اعتماد مشتری به کسب و کار و برند شما جلب شده و احتمال اینکه این مشتری از کسب و کار شما خرید مجدد داشته باشد بالاتر می رود.

علاوه بر موارد فوق می توانید با دسته بندی مشتری در صورتی که محصول جدیدی به کسب و کار خود اضافه کرده اید آنرا به دسته بندی خاصی از مشتریانتان اطلاع رسانی کنید. همچنین با دسته بندی مشتریان تان در برخی کسب و کارها می توانید قیمت گذاری متناسب با دسته بندی مشتری ارائه دهید.

چرا باید انواع مشتری را در نرم افزار crm ثبت کرد؟

هنگامی که شما شناخت کافی از مشتری خود داشته باشید و عادات و رفتارهای خرید مشتری را دقیق شناسایی کنید می توانید مشتریان را در دسته بندی های متفاوتی قرار دهید که این عملیات موجب می شود تا تجربه خرید را برای مشتریانتان سفارشی سازی کنید. همچنین امروزه سلیقه های مصرف کنندگان یا همان مشتریان در حال تغییر است و شما می بایست با هر دسته از مشتریان تان برخورد مناسب داشته باشید.

مشتریان را بر چه اساسی می توانیم دسته بندی کنیم؟

به طور کلی فرمول خاصی برای دسته بندی مشتری در تمام کسب و کارها وجود ندارد. هر کسب و کاری می‌تواند متناسب با روال فروش خود و مشتریان اختصاصی خود اقدام به دسته بندی مشتریان و ایجاد روال فروش برای آنها نماید. می توانید مشتریان خود را بر اساس عامل هایی همچون سن, جنسیت, وضعیت تاهل, موقعیت جغرافیایی, ویژگی های رفتاری (منظور از ویژگی های رفتاری در رابطه با خرید کردن می باشد که ممکن است بعضی از مشتریان با سطح درآمد پایین راحت تر از از مشتریان با سطح درآمد بالا خرید می کند و این به ویژگی های رفتاری ازجمله ولخرجی و خساست در خرید اشاره می کند) طبقه بندی کنید و این دسته‌بندی کاملاً مختص کسب و کار شما می باشد و برای کسب و کار دیگری ممکن است مورد استفاده نباشد.

نتیجه گیری

یکی از راه های مناسب برای افزایش و بهبود تجربه مشتری در کسب و کار شما شناسایی انواع مشتریان در نرم افزار ارتباط با مشتریان ابری الف و دسته بندی آنها متناسب با ویژگی های ذکر شده در بالا می باشد. این عملیات به کسب و کار شما در قسمت بازاریابی کمک بسیار زیادی می کند و فروش شما را افزایش می‌دهد.

دریافت مشاوره سریع
ما را دنبال کنید !
آخرین مطالب بلاگ